En què et pot ajudar l’entrada del nou RGPD?

197688-OYOOWA-264_3

La tecnologia avança cada dia cap a un món més connectat, i que està tenint un gran impacte en el nostre estil de vida i en la forma de relacionar-nos amb el món exterior. En aquest nou ecosistema digital, la connectivitat será com l’oxigen: un element indispensable per a la supervivencia.

Velocitat, canvi, transformació i hiperconnectivitat són els quatre conceptes clau sobre aquest canvi de paradigma. Avui dia, prop de la meitat de la població mundial utilitza internet, el què representa més de 3.700 millons de persones connectades. I és que les dades són el petroli del segle XXI i que cegats per l’accés “gratuit” a Serveis i aplicacions, els ciutadans porten anys regalant les seves dades personals a les empreses sense ser conscients de que amb això estàn renunciant a la seva privacitat.

Per fer-nos una idea, això és el què passa cada minut a internet: s’escriuen més de 450.000 tuits; es pugen quasi 42.000 fotos a Instagram; s’envien 156 millons de correus electrònics i més de 16 millons d’SMS. En aquests 60 segons, es descarreguen a més, 342.000 apps; es realitzen 3,5 millons de cerques a Google, es generen més de 4 millons d’hores de video a Youtube i s’envien 15.000 arxius GIF.

El control ja no es pot recuperar, és molt difícil, per no dir imposible, saber qui té les nostres dades. A més, cal recordar que totes aquestes empreses disposen d’aquestes dades legalment, amb el nostre consentiment, ja que solem acceptar les condicions d’ús i privacitat sense llegir-les.

Però que no hi hagi un registre on consultar quines empreses tenen informació personal no vol dir que no es pugui fer res per la nostra privacitat. La nova entrada en vigor del Nou Reglament de Protecció de Dades és una oportunitat per a fer-ho.

Fins ara les empreses enviaven un e-mail dient-te que si no feies expressa la teva negativa s’entenia que podien utilitzar les teves dades, però amb la nova normativa, aquest consentiment  ha de ser clar i exprés, et tenen que comunicar quines dades concretes utilitzaràn i per quin motiu, i preguntar si estàs d’acord, i sense aquesta confirmació no poden utilitzar les teves dades.

Aquesta nova obligació, obliga a les empreses que utilitzen les dades amb fins publicitaris o de marketing a solicitar el consentiment exprés per a seguir tractant les dades. Ara és el moment de “fer neteja”, per a demanar que donin de baixa aquesta informació personal i la eliminin (una altra de les novetats que porta aquest nou reglament: el dret de supressió, el què implica que l’empresa ha d’eliminar tota la informació d’aquesta persona, i el dret de limitar els usos de la informació.

A partir del 25 de maig es podrá exercitar el dret d’accés, és a dir podràs demanar a una empresa que ens diguin quines dades notres tenen, de on l’han tret i per a quins fins la utilitzen. També podràs exercitar el dret de cancelació; si reps e-mails que no vols rebre, pots demanar a l’empresa que deixi d’usar-los i borri totes les notres dades.

Finalment, aquesta nova norma facilita portar la informació al canviar de proveeidor exercint el dret de portabilitat.

Comencem?

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s